Bas Jan Ader : overzichtstentoonstelling ( met 2 filmpjes!)

fotofotofotofotoBas Jan Ader (Winschoten, 1942) verdween in 1975 spoorloos tijdens een poging de Atlantische Oceaan als solo-zeiler over te steken richting Groningen. Sindsdien is zijn werk en persoon het onderwerp van de wildste speculaties geworden. Bovendien is de belangstelling voor het werk van Ader de laatste jaren sterk toegenomen. Vooral een jongere generatie kunstenaars werd en wordt in hoge mate door het oeuvre geïnspireerd. Een belangrijk deel van Ader’s artistieke nalatenschap bevindt zich in Museum Boijmans Van Beuningen. Omdat het van groot belang is dat de films, foto’s en andere werken op een zo goed mogelijke manier worden getoond, heeft het museum een nieuw onderzoek naar het werk geïnitieerd. Als resultaat daarvan verschijnt een nieuwe catalogus en wordt het oeuvre in een overzichtstentoonstelling in samenwerking met verschillende internationale partners getoond. Daarbij gaat het er vooral om een belangwekkend kunstenaarschap uit een recent verleden op een kunst-historisch verantwoordde en ook actuele wijze te presenteren.

De eerste afbeelding is de achterkant van mijn entreekaartje met een still van onderstaand filmje ( gemaakt i.s.m. A. Koning):

I’m too sad to tell you

Ik heb nog een tweede filmpje gemaakt:

Broken Fall (Geometric), Westkapelle, Holland, 1971

Gisteren ben ik in Boymans geweest.

Indrukwekkende tentoonstelling.

Morgen voor het laatst.

Deze bijdrage is een vervolg op de bijdrage “(TV ) tip: Bas Jan Ader”

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2006-11 and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

7 Responses to Bas Jan Ader : overzichtstentoonstelling ( met 2 filmpjes!)

  1. anna says:

    Klaas,
    Dit spreekt echt tot mijn verbeelding;
    ik las er ook over in de VPRO-gids.
    Wonderlijk.
    Groet
    Anna

  2. klaas @ ( weblog delfzijl e.o.) says:

    @Anna: Ik heb er nog een foto extra bijgeplaatst.

  3. Corrie says:

    Weer een mooie impressie, Klaas

  4. klaas @ ( weblog delfzijl e.o.) says:

    @Dames: ik heb er een tweede filmpje bijgeplaatst.

  5. yvonne quispel says:

    prachtige tentoonstelling! waar kan ik de catalogus kopen/bestellen?

  6. Gerard says:

    Kom ik hier voor de filmpjes, doen ze het niet :. Een update zou wel zo vriendelijk zijn.
    Groeten

  7. Pingback: Fall II Amsterdam | Afdeling Kunst & Cultuur (II)

Leave a Reply

