Zeemeerminnen in Moddergat

fotofotofotoHalf vis, half mens 

Bestaan ze nou echt of is het een sprookje? Zeemeerminnen hebben vooral vissers altijd veel bezig gehouden. Over de zeemeermin bestaan veel sages en legendes. In Museum ‘t Fiskershúske toont van 8 april tot en met 31 oktober de expositie ‘Half vis, half mens. Zeemeerminnen in Moddergat’, waarin zowel moderne als oude kunst alles te maken heeft met de zeewezens. 

Voor het eind van de seizoensluiting nog naar museum ‘It Fiskershûske’ , in Moddergat (Friesland),  geweest.

Paesens-Moddergat bestaat officieel uit twee dorpen. De bewoners zien de dorpen als één dorp, vandaar dat het door de jaren heen Paesens-Moddergat is genoemd. Paesens heeft 266 inwoners en Moddergat heeft er 254.

In Paesens-Moddergat staat het museum ‘It Fiskershûske’. In dit museum kan men meer te weten komen over het vroegere vissersleven. Er staan drie gerestaureerde visserswoningen van vroeger. Ook wordt stil gestaan bij de verdrinking van een groot deel van de vissers in het dorp. Vele families moesten na deze ramp leven in grote armoede. Ter herinnering aan deze ramp is er een monument in het dorp geplaatst (aan de dijk). Nog steeds is de visserij de belangrijkste bron van inkomsten in Paesens-Moddergat.

Ooit heeft er een klein riviertje door deze dorpen gestroomd. De plaats waar het riviertje heeft gestroomd is nog steeds te herkennen. In 1449 is het riviertje dichtgeslibd. De boerderij ‘Jagtlust’ in Hantumeruitburen stond aan dit riviertje. De namen Paesens en Moddergat zijn ontstaan door dit riviertje, want Paesens betekend ‘Pagingi’, ook wel modder, aarde of moeras genoemd. Bovendien was de grond bij de monding van het riviertje een echt moddergat.
Bij Paesens kunt u via een pier een heel eind het wad oplopen. Vanaf de pier heeft men een fraai uitzicht op Schiermonnikoog, Engelsmanplaat en bij helder weer Ameland. 

De eerste foto is van een werk van Roos kroes.

Roos Kroes laat gewone dingen uit het alledaagse leven zien in een toch niet zo gewone en alledaagse context, zoals erotische, zwangere vrouwen en kleding van vleeswaren. 

De foto’s die ik heb gemaakt van het monument en van de zee bij Moddergat kan ik nu niet plaatsen, ik zit namelijk niet achter mijn eigen computer.

N.B.

De 1 na laatste bijdrage uit Frieland was Fotomanifestatie Noorderlicht

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2006-10 and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

14 Responses to Zeemeerminnen in Moddergat

  1. Zilver says:

    Prachtige bijdrage! Hoe kwam je nu bij mijn zeemeerminnen?

  2. Cor says:

    interessante info; Ik heb nog een limmerick op Moddergat: Een oude
    man in Moddergat nam elke dag een saunabad en iedereen riep Opa
    foei houd op met dat geknoei maar die zei ach het zou me wat

  3. Cor says:

    Oei! Ik was niet ingelogd ik had mijn kop er niet bij

  4. sjoukje says:

    Leuk Klaas daar ben ik ook wel geweest. De hele noordkant van
    Nederland langs de kust is prachtig overigens. Bij jullie in
    Groningen ook mooie plaatsen en sluisjes gezien!

  5. klaas @ ( weblog delfzijl e.o.) says:

    @ Zilver: even zoeken op zeemeermin in de Volkskrantblogs. @ Cor: bedankt voor je limmerick. @ Sjoukje: ik heb, o.a., alle beeldende kunst op de dijk in de provincie Groningen op mijn blog staan.

  6. klaas @ ( weblog delfzijl e.o.) says:

    Vandaag heb ik weer een openluchtmuseum op mijn blog staan.

  7. Virginie Lemmens says:

    Bestaan zeemeerminnen echt?

  8. NIRMIN 10 JAAR ELLEH says:

    ZE BESTAAN NIET HOOR

  9. sarah says:

    http://www.youtube.com/watch?v=lNb0K_KVpJk op dit filmpje zie je een man die zeemeerminnen heeft gespot en het is echt want ze heeft wat glimmends in haar hand dus ze heeft handen ze was mooi gestroomlijnd als bij een dolfijn maar had schubben op de staart en ze ging te snel dan een mens kon en ze gebruikt niet haar handen of een monovin en ze zwemt als een walvis een mens kan dat niet en het was in australie in het great barriar reef is een bekende toeristen plek voor duiken
    conclusie: zeemeerminnen bestaan!!!!!!

  10. Ruud Karsten says:

    Hoi Klaas
    Bedankt voor de tip. Misschien wel een leuk familie-idee voor de komende kerstvakantie. Mijn zeemeerminverhaal is min of meer aan mijn fantasie ontsproten. Hoewel ik een zeemeerminderwaardigheidscomplex zelf niet uit sluit.

  11. stichting Aquarius says:

    Komen jullie op 21 juni ook naar de Zeemeerminnenparade in Den Haag / Schevenigen. Kijk even op http://www.zeemeerminnenparade.nl voor meer info.

  12. stichting Aquarius says:

    Komen jullie op 21 juni ook naar de Zeemeerminnenparade in Den Haag / Schevenigen. Kijk even op http://www.zeemeerminnenparade.nl voor meer info.

  13. Pingback: Zeemeerminnen | Afdeling Kunst & Cultuur (II)

Leave a Reply

