Rietveld Schröderhuis

fotofotofotofotofotofotofotoVandaag Utrecht bezocht. 

Onder andere een rondleiding in het Rietveld Schroderhuis gehad.
Helaas was het in het huis, met al zijn verschuifbare wanden, niet toegestaan te fotograferen.

Het huis is gebouwd tegen een traditioneel rijtje huizen aan de Prins Hendriklaan. Dit was in 1924 de rand van de stad Utrecht.

Het huis is uitgevoerd volgens de ideeën van kunstenaarsgroep De Stijl (1917-31). De vormgeving van het huis bestaat uit vlakken en balkvormige elementen die allemaal in de primaire kleuren, zwart, wit of een grijstint zijn geverfd.

Het materiaalgebruik is ondanks zijn moderne verschijningsvorm traditioneel. Het gebouw werd niet in het toen vrij nieuwe gewapend beton uitgevoerd, maar in gestuct baksteen. De plafonds en het dak zijn uitgevoerd in hout.

Het huis staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO.
Locatie
Prins Hendriklaan 50
Oudwijk
Utrecht

Ontwerp
Gerrit Thomas Rietveld

Opdrachtgever
Truus Schröder-Schräder

Aannemer
A. de Koff

Volume
450 m³

Ontwerp – Realisatie
1923 – 1924

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2006-07 and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

6 Responses to Rietveld Schröderhuis

  1. kees smit says:

    Ik kom er vaak genoeg langs, maar ben er nog nooit in geweest, erg veel belangstelling heb ik niet voor deze stijlperiode. Wat ik wel erg vind, is dat het mooie kleine boompje, dat een een levendige tegenstelling met dit witte vlakken vormde, een jaar of twee geleden verdwenen is. Opzet? Kun je er nog een foto van vinden, Klaas?

  2. klaasa.mulder (weblog delfzijl e.o.) says:

    @Kees: Ik heb een foto met boom. Mail even je mail adres dan stuur ik het je.
    Heb je trouwens ook mijn blog op 23 juli gezoen “De God van Nederland”? Ook over/uit Utrecht.
    P.S. En bij jouw wordt er een kerk opgegraven, bij mij afgebroken (zie mijn blog vandaag).

  3. tempelman(martien) says:

    Mooi. Die man was zijn tijd ver vooruit!

  4. klaas @ ( weblog delfzijl e.o.) says:

    Vandaag het Rietveldpaviljoen in Amersfoort op mijn blog.

  5. Pingback: Slaapkamer – Gerrit Rietveld « Afdeling Kunst & Cultuur

  6. klaasamulder says:

    Zie ook mijn blog over Harrenstein Slaapkamer, 1926 van Gerrit Rietveld: http://klaasamulderdotcom.wordpress.com/2012/12/09/slaapkamer-gerrit-rietveld/

Leave a Reply

