Sandberglezing Peter Sonderen bij Defka Assen

fotofoto

                                   
  De tweede ‘Sandberglezing’ die Peter Sonderen, directeur ArtEZ-Enschede, met als titel: ‘Kunst als esthetisch domein’ , vond zondagmiddag in het Defka Kunstcentrum aan de Vaart plaats. 

Sonderen was verbonden aan de Universiteit van Amsterdam als docent en co?nator aan het onderwijsinstituut Kunst & Cultuur. Hij promoveerde op esthetica. Voordat Sonderen carriere maakte als kunsthistoricus studeerde hij aan de kunstacademie in Den Bosch. 

Peter Sonderen, Het sculpturale denken.

De esthetica van Frans Hemsterhuis(buste)

(Peter Sonderen, Het sculpturale denken. De esthetica van Frans Hemsterhuis, uitgeverij Damon (Leende). ISBN: 90 5573 069 6. Prijs: f 44,90, 320 pagina’s, 32 pagina’s afbeeldingen)

Hoewel er in de hedendaagse filosofie veel aandacht is voor kunst, lijkt zij verder van het kunstwerk af te drijven dan ooit tevoren. Kunst-werken fungeren in het beste geval als illustratie van de theorie en dienen maar zelden als vruchtbaar uitgangspunt voor esthetische reflectie. De filosofie van de kunst lijkt daarom vooral in zichzelf geÏnteresseerd te zijn, relatief autonoom, zonder zich te hoeven bekommeren om de eigen, eigenwijze kwaliteit van het kunstwerk. Dat kunst en filosofie op een vruchtbaarder wijze met elkaar hebben verkeerd en wel in de boezem van de moderne tijd, de periode rond 1800, is bijna vergeten. Het sculpturale denken. De esthetica van Frans Hemsterhuis werpt een fascinerend en nieuw licht op deze periode, die niet alleen een nieuwe fase in de geschiedenis van de mens inluidde maar bovendien nog steeds de bron is van elke hedendaagse theorievorming over kunst. Deze studie laat zien hoe de filoso-fie van de Nederlandse ‘Socrates’ Frans Hemsterhuis (1721-1790) een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de totstandkoming van de innige wisselwerking tussen en samenwerking van kunst en filosofie, die diepe sporen heeft achtergelaten in de Romantiek. Hemsterhuis’ esthetische geschriften laten niet alleen zien op welke wijze de beeldhouwkunst als kunst de theorie beïnvloedde, maar ook hoe de filosofische preoccupaties doordrongen in de kunst. 

Het was een soort huiskamerbijeenkomst. Er waren een tiental toehoorders. Ik kreeg de indruk dat ik 1 van de weinigen van “buiten” was.
De lezing en nagesprek was interessant.

DefKa, Departement voor Filosofie en Kunst in Assen. een eigenzinnig kunstenaarsinitiatief.

Advertisements

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2006-01 and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s