Radio-tip: Waarom verdween Delfzijlse driemaster Pieter A. Koerts?

fotofotofotoOp 17 juni 1955 vond de overdracht van de driemaster Pieter A. Koerts aan de Delfzijlse gemeenschap plaats. Dit schip ging in zomermaanden dienst doen als jeugdherberg voor de Nederlandse Jeugdherberg Centrale. Een gesprek met havenmeester Rinze Mast, auteur van het boek ‘Pieter Albert Koerts : de familie, de bark en de stichting’, over dit schip in mijn favoriete geschiedenisprogramma “OVT”, morgenvroeg 10.00 uur op Radio 1.

Maar hopelijk krijgen we ook te horen waarom de driemaster uit Delfzijl verdween?

Houten bark Seute Deern / Pieter A. Koerts

In 1919 als viermastschoener Elizabeth Bandi te Gulfport gebouwd. Na een veelbewogen bestaan in de algemene vrachtvaart werd het schip in 1938 door de Duitse reder Essberg aangekocht . Na verlenging met 20 meter kwam het inmiddels in Seute Deern herdoopte schip als opleidingsvaartuig in dienst. In 1954 werd de Seute Deern gekocht door de Amerikaanse Nederlander A.J. Koerts en als jeugdherberg aan de stad Delfzijl aangeboden. In 1964 werd het schip weer aan Duitsland verkocht en na restauratie als museumschip / drijvend restaurant te Bremershaven in gebruik genomen; het kreeg de oude naam Seute Deern terug. De Seute Deern meet 814 brt, de ‘overaal’ lengte is 75,5 meter.(hnankman)

Drie afbeeldingen.

De onderste foto is de Seute Deern in Bremershaven.

N.B.

Later verdween ook de Bonaire uit Delfzijl, zie link.

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2007-06 and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

11 Responses to Radio-tip: Waarom verdween Delfzijlse driemaster Pieter A. Koerts?

  1. laila says:

    Hé Klaas,
    Jij bent een onderzoeker.
    Ik heb zoveel aan mijn hoofd maar wil je wat uitzoeken over de Bestevaer. Net zo’n soort schip, waar ik iets mee heb.De kapitein ervan is een verwant.

  2. cor says:

    opm dta schip ben ik ooit in Delfzijl wel geweest( je frist m’n geheugen weer eens op!)

  3. Gelkinghe says:

    Die AJ Koerts was een oom van mijn grootvader. Hij wilde mijn opa naar de VS halen, maar omdat mijn oma nogal ziekelijk was, durfden ze emigratie niet aan. Als zij gezond was geweest, had hier geen reactie van me gestaan.

  4. Klaas @ (weblog delfzijl e.o.) says:

    P.A. Koerts verdween vanwege te hoge kosten voor Delfzijl.
    Vele mensen in Delfzijl hebben met terugwerkkende kracht spijt van het vertrek.
    @Gelkinghe: ben je er wel eens op geweest?Reactie is geredigeerd

  5. klaas@ (weblog delfzijl e.o.) says:

    Vandaag mijn favoriete radioprogramma over kunst & media op mijn blog.Reactie is geredigeerd

  6. klaas @ (weblog delfzijl e.o.) says:

    Koerts vandaag weer op mijn blog, nu in een gedicht van Gerrit Krol.

  7. freddy jonker(eling wel genoemd) says:

    dit schip heb ik nog de haven zien binnen slepe
    was toen tien jaar mijn opa heeft nog op deze boten gevaren woonde toen in de zeemanstraat bestaat ook niet meer evenals de P.A.Koers dit was een icoon voor de stad hadden ze op moeten knappen en nooit moeten verkopen stom stom maar ja tegenwoordig slopen ze toch alles voor flats en of parkeerplaatsen weg geschiedenisen monumenten jammer allemaal.

  8. W. Perdok says:

    Hoi,
    Gisteren 09-07-09 ben ik in Bremerhaven geweest, en daar lag de P.A.Koerts in het maritiem museum.
    Vind het nog altijd heel jammer dat dit schip uit Delfzijl is verdwenen, de reden was toen dat er geen geld was om het op te knappen, en moet je zien hoeveel geld er over de balk is gegooid, de mensen die het toen hebben besloten om het te verkopen moeten zich diep en diep schamen.

  9. Henk Wilbrink says:

    Zag net de beelden van de reis met de Beagle op TV.
    Moest opeens terugdenken aan de Pieter A. Koerts waarop ik twee keer met mijn vader ben geweest.
    Heb er nog een kleurige ansichtkaart van.
    Zonde dat dit schip geen deel uitmaakt van “Sail Delfzijl”.
    In de haven lag toen ook een marineloodsboot/ sleper: de Castor. (geloof ik, kan ook de Pollux geweest zijn). Ook dat schip mogen bezichtigen dankzij een doortastende vader en een welwillend bemanningslid. Gouden momenten!

  10. Gelkinghe says:

    @Klaas,
    Een beetje laat antwoord, maar nee, ben er nooit op geweest.

  11. .afz. hj.zwiers -boxma.delfzijl. says:

    toen de familie koerts uit amerika kwam voor de overdracht van het schip aan delfzijl mochten wij als leerlingen van de 4 de klas van de m.u.l.o de bediening doen. hier is door polygoon nieuws een ‘korte opname van gemaakt.deze opname is verkrijgbaar in groningen bij het filmarchief.

Leave a Reply

